În ultimii ani, preocupările utilizatorilor cu privire la confidențialitatea datelor în mediul online au crescut. Acest lucru se datorează faptului că multe organizații din acest spațiu aleg să colecteze cât mai multe date despre utilizatori, pentru a-i identifica mai ușor și pentru a le oferi reclame relevante. Ca urmare, au apărut numeroase metode de anonimizare a activităților online, de la blocarea reclamelor până la eliminarea cookie-urilor. Alte companii aleg să ofere browsere „private”, care sunt ceva mai greu de urmărit. Un grup de cercetători a descoperit că toate aceste măsuri de securitate pot fi ineficiente, deoarece există o nouă tehnică prin identificarea plăcii grafice a dispozitivului.
Potrivit mai multor studii realizate în cadrul unor universități din Israel, Australia și Franța, fiecare procesor grafic (GPU) pare să aibă propria „amprentă”, care poate fi ușor identificată și urmărită pe Internet. Astfel, companiile de advertising trebuie doar să utilizeze această identificare unică pentru a genera un profil personalizat pentru fiecare computer în parte, permițându-le să difuzeze reclame „targetate” chiar și atunci când metodele tradiționale de monitorizare sunt dezactivate. Rezultatele studiului au arătat că acest motor de căutare poate furniza cu 67% mai multe informații decât metodele clasice, ceea ce înseamnă că poate identifica un utilizator mai ușor un utilizator.
Metoda de identificare a plăcii grafice necesită folosirea unui element vizual pe o pagină web compatibilă cu WebGL. Site-ul poate calcula apoi cât timp durează procesarea articolului respectiv. Având în vedere că fiecare placă grafică este realizată diferit, chiar dacă toate sunt același model și au aceleași componente, pot apărea mici diferențe în ceea ce privește timpii de procesare. Acești timpi sunt salvați și apoi utilizați într-un algoritm pentru a produce „semnătura” dispozitivului, care este apoi folosită pentru a monitoriza utilizatorul.
Sursă: go4it.ro