Oamenii de știință au detectat două găuri negre care se contopesc într-una singură

Într-o premieră istorică, o echipă de astronomi a confirmat detectarea a două găuri negre care se contopesc într-una singură după ce au spiralat pe orbite. Realizat de cercetători de la Institutul de Tehnologie Rochester (RIT) și de la Universitatea din Florida, studiul se bazează pe observațiile lui GW190521, un semnal puternic care iese dintr-un sistem de găuri negre binar.

Găurile negre formează în general o orbită excentrică atunci când se învârt sub influența gravitațională una față de cealaltă. Experții studiului au spus că acest cerc excentric subliniază și faptul că două găuri negre consumă alte găuri negre din centrul unei galaxii, zonă considerată a fi dens populată cu astfel de entități. Este de menționat și faptul că, atunci când găurile negre se îmbină, ele generează cantități masive de unde gravitaționale care depind de tipul lor de orbită înainte de coliziune.

Profesorul RIT și coautor al studiului, Manuela Campanelli, spune că descoperirea lor „reprezintă un progres major” în înțelegerea modului în care găurile negre se îmbină și care sunt consecințele acesteia. „Prin simulările noastre sofisticate, prin multitudinea de date noi furnizate de LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) și cu ajutorul detectoarelor care avansează rapid, facem noi descoperiri despre univers într-un ritm uluitor”, a declarat pentru space.com.

Pentru a studia semnalele undelor gravitaționale de la GW150521, cercetătorii au efectuat sute de simulări înainte de a concluziona că fuziunea s-a produs într-adevăr după ce găurile negre au urmat o cale excentrică. Autorul Carlos Lousto a dezvăluit că ambele găuri negre au o masă de peste 70 de ori dimensiunea soarelui nostru, un număr care este peste masa lor maximă estimată. Studiul, publicat acum în revista Nature Astronomy, subliniază, de asemenea, că unele găuri negre s-ar putea fuziona pentru a forma ceva mult mai greu decât numărul estimat.

Sursă: republicworld.com